انواع رنگ ها

رنگ پودری الکترو استاتیک

رنگ پودری الکترو استاتیک به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد در بسیاری از صنایع جایگزین رنگ مایع شده است. این نوع رنگ علاوه بر استفاده در مبلمان اداری باکیفیت در رنگ‌آمیزی بسیاری از لوازم خانگی نظیر یخچال‌، اجاق گاز، کولر، رادیاتور شوفاژ، هود و حتی صنایع خودروسازی نیز استفاده می‌شود؛ اما دلیل این بازه‌ی کاربرد گسترده‌ی رنگ الکترواستاتیک چیست و چرا به رنگ مایع ترجیح داده می‌شود؟

رنگ پودری چیست؟

پودر رنگ از ذرات ریز و خشک رزین و رنگدانه تشکیل شده است. این پودر توسط تپانچه پاششی مشابه پیستوله‌ی پاشش رنگ مایع، روی سطح محصول اعمال می‌شود. تفاوت تپانچه‌ی پاشش رنگ‌های پودری وجود شارژ الکترواستاتیکی در ذرات رزین است. در این روش، محصول فلزی به ارت زمین وصل می‌شود و هنگام پاشش، ذرات را مانند آهن‌ربا به خود جذب می‌کند. در نتیجه ذرات به فلز می‌چسبند و سپس در کوره‌های صنعتی مخصوص تا ۴۰۰ درجه فارنهایت پخته می‌شوند. رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش می‌شود و نتیجه کار سطحی یکدست، صخیم و مقاوم خواهد بود

مزایای رنگ پودری الکترواستاتیک

رنگ پودری هم در روند تولید و هم در مصرف مزایای منحصر به فردی دارد که آن را از سایر انواع رنگ متمایز می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای این نوع رنگ نسبت به رنگ مایع می‌پردازیم.

مزیت اول: نتیجه بهتر

اولین دلیلی که باعث ترجیح پودر رنگ به رنگ مایع است، خروجی بهتر آن است. محصولی که دارای پوشش پودری باشد، به هیچ‌وجه مشکلاتی از قبیل چکیدگی و رانش رنگ در آن وجود نخواهد داشت و نقاشی محصول کاملا یکدست صورت می‌گیرد؛ مزیتی که رنگ‌های مایع از آن بی‌بهره هستند

کته‌ی دیگر این‌ است که پوشش‌های پودری در برابر خوردگی و تأثیرات محیطی و مواد شیمیایی مقاومت بیشتری دارند. همچنین ضربه و خراش نیز تأثیر به مراتب کمتری روی محصول رنگ شده با روش الکترواستاتیک خواهند داشت. پریدگی یا ریزش رنگ جزو معضلات محصولات رنگ شده با رنگ مایع است؛ اما در روش الکترواستاتیک به دلیل چسبندگی حاصل از پخت، سطوح رنگ شده حتی در صورت پرس نیز رنگ خود را از دست نمی‌دهند.

به موارد بالا، زیبایی و تنوع طرح و رنگ را نیز اضافه کنید. در رنگ‌های پودری براقیت رنگ از ۵ تا ۹۵ درصد قابل تنظیم است. همچنین عرضه‌ی رنگ‌های متالیک، چکشی، چروکی، چرمگون و… تنوع و زیبایی در رنگ‌آمیزی به روش الکترواستاتیک را افزایش داده است.

مزیت دوم: صرفه جویی در هزینه و زمان

با وجود گران‌تر بودن دستگاه‌های پاشش رنگ‌های پودری نسبت به دستگاه‌های پاشش رنگ‌های مایع، استفاده از رنگ‌های پودری در درازمدت به‌صرفه‌تر است. دلیل اصلی این موضوع قابلیت بازیافت پودر رنگ است. در سیستم بازیافت پودر رنگ، رنگ‌هایی که روی محصول نمی‌نشینند توسط جریان هوا به سمت محفظه نگهداری پودر هدایت می‌شوند و از آن‌جا به سیستم بازیافت رفته و قابل استفاده‌ی مجدد خواهند بود. بنابراین، در سیستم رنگ مذکور هدررفت رنگ بسیار ناچیز است.

در سیستم رنگ‌آمیزی پودری، نیازی به انجام اقداماتی نظیر زیرسازی و چند دست رنگ‌آمیزی نیست؛ بلکه با یک بار پاشش رنگ ضخامت دلخواه حاصل شده و قطعه وارد کوره می‌شود. بنابراین با استفاده از مقدار رنگ کمتر و همچنین به‌کارگیری نیروی انسانی کمتر نتیجه‌ی مطلوب حاصل شده و در فضا، زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.

 

مزیت سوم:  امنیت و محیط زیست

پوشش‌های پودری بر خلاف انواع مایع حاوی حلال نیستند؛ این ویژگی به میزان قابل توجهی احتمال آتش‌سوزی را کاهش می‌دهد. همچنین در فرآیند تولید و مصرف رنگ‌های پودری نیز هیچ نوع ماده قابل اشتعال وجود ندارد.

حلال‌های موجود در رنگ‌های مایع فرار هستند و حین استفاده بخار می‌شوند. بخار مذکور می‌تواند از طریق بینی و دهان وارد بدن شود و مشکلات تنفسی یا مسمومیت ناشی از استنشاق بخارات سمی را به دنبال داشته باشد. این مسئله به دلیل عدم وجود حلال و ترکیبات آلی در پودر رنگ منتفی است. در صورت استفاده از ماسک احتمال ورود پودر به بینی نیز به حداقل می‌رسد

در روش الکترواستاتیک، پودرهایی که روی سطح فلز قرار نگیرند نیز وارد طبیعت نمی‌شوند؛ بلکه مجددا بازیافت شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور کلی رنگ‌های پودری الکترواستاتیک از نوع رنگ‌های غیرسمی و قابل دفن هستند و با کلیه استانداردهای حفاظت از محیط زیست سازگاری دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب به مزیت‌های عمده‌ی استفاده از پوشش پودری نسبت به رنگ مایع پرداختیم. در مجموع باید اذعان داشت رنگ الکترواستاتیک هم در فرآیند تولید و هم در روند استفاده بسیار بهینه‌تر و کارآمدتر از انواع رنگ مایع است. در بخش تولید، به‌صرفه بودن و امنیت و در بخش مصرف زیبایی و دوام رنگ محصولات از ویژگی‌های اصلی رنگ‌های پودری است.